“Je komt ogen en oren te kort, want bij al die muzikale rijkdom voegt Levental haar expressieve choreografie en beeldende gezichtsuitdrukkingen. Gevangen in de kleine ronde lichtspot zet zij een grootse Pierrot Lunaire neer. Wat een schitterende uitvoering.”

Pierrot Lunaire is een van de belangrijkste muziektheaterstukken ooit geschreven.

Pierrot Lunaire 2.01 is een unieke solo performance in een interactieve installatie, die romantische 19e-eeuwse poëzie, moderne 20e-eeuwse muziek en hedendaagse interactieve technieken combineert.
Geprojecteerde beelden reageren op het spel van de performer, in een uitgesproken theatrale enscenering. Zo krijgt de relatie tussen Pierrot en de Maan vorm en wordt de performer een magiër die het beeld met beweging bestuurt.

Pierrot Lunaire 2.0 is een bijzondere bewerking, in een toegankelijke en actuele vorm, gericht op een breed publiek. Een publiek dat na afloop ook zelf de installatie kan bespelen.

 

 

“Met haar perfecte dictie brengt Levental de gedichten van Giraud duidelijk over het voetlicht. Staande in een ronde poel van maanlicht, de rode hakken en handschoenen als bloedvlekken op de zwart-witte kleding, past ze haar bewegingen naadloos aan de muziek aan. Achter haar een groot scherm waarop wonderlijke, fluïde beelden de inhoud van de gedichten weerspiegelen.”

Pierrot Lunaire wordt beschouwd als een kantelpunt in de ontwikkeling van de moderne muziek in de 20e eeuw; een klassieker in het moderne repertoire. Het stuk is nog altijd uitdagend in zijn tweeslachtigheid; tussen spraak en zang, comedy en tragedie, ironie en hysterie, mysterie en banaliteit, traditie en avant-garde, tussen de romantiek en de verlichting. Ondanks zijn schijnbare complexiteit ademt het echter vooral de wereld van het cabaret, en is het een prototype voor de hedendaagse performance kunst.

 

De voorstelling duurt ca 45 minuten. Met (optioneel) een passend voorprogramma van ca 30 minuten.

Pierrot Lunaire 2.01 wordt zowel in een solo versie uitgevoerd als in een versie met live ensemble; het New European Ensemble. Bij de solo versie maken we gebruik van een opname van het Nomad Ensemble.

Credits:

Muziek: Arnold Schönberg (1874-1951)
Tekst: Otto Erich Hartleben (1864-1905)

Performance: Ekaterina Levental

Regie, vormgeving en interaction design: Chris Koolmees

Live ensemble uitvoeringen: New European Ensemble: viool & altviool: Rada Ovcharova –  cello: Willem Stam – fluit: Felicia van den End – klarinet & basklarinet: James Meldrum – piano: Hannah Shybayeva 

Solo uitvoeringen: met opname minus one door het Ensemble NOMAD: Flute/Piccolo: Dogen Kinowaki – Clarinet/Bass-Clarinet: Hideo Kikuchi – Violin/Viola: Fumiko Kai – Cello: Takui Matsumoto – Piano: Satoshi Inagaki – Conductor: Norio Sato – Recorded in Tokio by Fumihiro Itaya (SIJ)

 

“Alleen al dat bijzondere Sprechgesang van Pierrot Lunaire. Ekaterina Levental past het toe op een volkomen natuurlijke manier. Zij is een adembenemend treurige pierrot.”

Pers:

Recensie na de uitvoering in de Philharmonie

Interview Haarlems Dagblad 14 mrt ’19


Enkele van de vele reacties van bezoekers:

Jurjen Vis (Luister Magazine, recensie CD juli 2018) – Ruim een jaar geleden hoorde ik Ekaterina Levental voor het eerst, in haar soloproductie Pierrot Lunaire van Arnold Schönberg. Ik heb hem drie keer achter elkaar gezien en kwam en kom nog altijd woorden tekort….

 

Paul van Utrecht – “Wat een waanzinnig goeie happening was dat vanmiddag! Vol bewondering voor de fantastische, dirigentloze uitvoering. Complimenten voor je *****performance. Wow!”

 

Robbert-Jan Henkes (schrijver) – “Wat mooi was dat, gister! Prachtig om te zien – eigenlijk kun je die muziek helemaal niet luisteren, je moet hem meemaken, zien, beleven en voelen, en dat heb je allemaal prachtig gefaciliteerd, en Chris natuurlijk ook: het werd er extra spannend van, extra knap, een soort poppentheater met jou aan de touwtjes.. Enfin: ik vond het buitengewoon mooi! ”

 

Marc-Jan Trapman (dramaturg) – “Van dit project heb ik versie 1.0 gezien, met het Valerius ensemble. Ekaterina Levental tezamen met de musici en de visuals maken dat je echt voelt hoe geestig en meeslepend de muziek van Arnold Schönberg kan zijn, als je hem maar mag begrijpen. Dat mag, van deze kunstenaars, ook al omdat ze zelf duidelijk niet bang zijn voor Schönberg. Dit is een voorstelling die een juweel zou kunnen zijn in de canon van de muziek en van de beeldende kunst!”

 

Rene Samson (componist) – “Ik vond het echt indrukwekkend. Brava (ook een groot bravo voor Chris trouwens). Dit verdient een wijde verspreiding.”


Michael Segers – “I am quite a fan of your performance of “Pierrot Lunaire” on Youtube. It is an amazing visualization, and you accomplish everything, vocally and visually, so well. I first heard “Pierrot” decades ago, and it has haunted me ever since. You add a whole new level of fascination to that already fascinating piece. Thank you for adding some magic to my life.”


Jacq Palinckx (componist) – “Wat een mooie/goede perforamce, afgelopen vrijdag! Alles was perfect in balans: stem, bewegingen, beelden, kostuum, etc. En de muziek van Schönberg komt helemaal tot z’n recht.”


Emmy Verhey (violiste) – “Verbijsterd bleven we na afloop van de voorstelling in de zaal zitten en net als de andere mensen in de zaal hadden we moeite om ons los te rukken uit de betoverende, bijna hallucinerende sfeer die Ekaterina met haar prachtige stem in deze voorstelling in samenwerking met Chris had weten op te roepen. Het is totaaltheater op het hoogste niveau! Wat zou het mooi zijn als alle theater/ muziekliefhebbers in Nederland deze prachtige voorstelling zouden kunnen meemaken.”