EEN LEGENDE ALS OMA
Mezzosopraan Ekaterina Levental kan werkelijk alles zingen en prachtig ook. In Schoppenvrouw vertelt zij, speelt zij, is zij zichzelf, haar eigen oma en nog vier sterk verschillende vrouwen, een prestatie van formaat. … Dit is een unieke, bijzondere voorstelling. – Max Arian, Theaterkrant, 22 september ’19
IJZERSTERK EN TOCH KWETSBAAR
De tekst(samenstelling) van deze voorstelling is steengoed. Gedoseerde zwarte humor … die toch dwingt tot nadenken.
De melancholische accordeonklanken stimuleren de verbeelding: je kunt de accordeonist bijna zien, onder het raam van een Sovjetappartement waar de buizen loshangen en rammelen als je de badkamerkraan openzet.
Schoppenvrouw is een voorstelling die men eigenlijk niet mag missen. Het is Kunst met een gigantische K. – Bas de Kwant, 23 september ’19, Operagazet
Het recht op vrijheid is verankerd in onze grondwet. Maar hoe vrij zijn we eigenlijk, en hoe vrij laten we de ander?
Met Schoppenvrouw vertelt Ekaterina het verhaal van haar oma, en 4 vrouwen van dezelfde generatie:
Anne Frank, Marilyn Monroe, Maria Callas, Ulrike Meinhof en Dora Gorohovskaya.
5 iconen, 5 thema’s, 5 clichés en 5 vrouwen, complex en ongrijpbaar.
Schoppenvrouw toont de kracht van deze legendarische vrouwen, die zich vrijvochten van het lot. En met succes. Maar dat succes werd een legende die hen – opnieuw – gevangen hield. Schoppenvrouw laat het gevecht tussen mens en legende zien, en hoe deze krachtige vrouwen dàt gevecht verloren.
“Het is ook veel makkelijker om geaccepteerd te worden als legende dan als mens.” – Maria Callas
Schoppenvrouw is een spel met identiteiten, een ode aan hoop en vrijheid. En een verhaal over de angst, die steeds weer de vrijheid blokkeert. De vrijheid om aan ons eigen plakboek te ontsnappen, en om te mogen veranderen.
Ekaterina Levental vertelt dit verhaal in een raamvertelling gebaseerd op haar eigen jeugd. En op het leven van haar oma Dora Gorohovskaya, met wie ze haar slaapkamer deelde.
Deze oorlogsheldin werd op handen gedragen. In tijden van nood wist zij hoe ze moest helpen. Maar thuis was ze een tiran met wie het dagelijks leven een hel kon zijn.
Die tegenstrijdigheid herkennen we, kracht en onmacht, in het krampachtige gedrag achter gesloten deuren. Gedrag dat schril afsteekt tegen het beeld dat de buitenwereld koestert.
In die intimiteit zal Ekaterina deze 5 vrouwen oproepen, hun kracht verklanken en hun onmacht invoelbaar maken.
Ze speelt en zingt in deze aangrijpende performance, begeleid door prachtige muziek.
De voorstelling duurt 75 minuten, zonder pauze.
Uitvoering:
Ekaterina Levental – mezzosopraan en performance
In opname:
Philippe Thuriot – accordeon en arrangementen
Jo Vercruysse – viool
Roman Borkovsky – altviool
Sevak Avanesyan – cello
kostuums: Amber Willemztijn
samenstelling en regie: Chris Koolmees
Schoppenvrouw is een Leks Compagnie productie i.s.m. Modemuseum Hasselt en B-Classic. Met dank aan Werkplaats Diepenheim.
Schoppenvrouw in de Pers
Recensie Operagazet – Bas de Kwant
Recensie Theaterkrant – Max Arian
Vooraankondiging in het Eindhovens Dagblad
Vooraankondiging Trouw Nederlandse première Amsterdam
Interview Radio 4 – Podium – Dieuwertje Blok
Vooraankondiging Kamermuziekfestival Hoorn in Noordhollands Dagblad.nl
Vooraankondiging De Standaard voor Belgische première Hasselt
Interview Ekaterina Levental – Katrien Vaes, Radio 2
Reactie van het publiek
Een indrukwekkend optreden van zangeres Ekatarina met een publiek dat soms tranen wegpinkt en door de herkenning in lachen uitbarst. Ik kan haast niet wachten op een volgende productie van Leks Compagnie. – Emiel Legger.
Schoppenvrouw MOET je gezien hebben, beklijvend emotioneel… adembenemend! Top Wonder woman Ekaterina Levental!! Prachtige muziek erbij met OA Philippe Thuriot…. Het blijft hangen, doet je nadenken over… Alles… – KV uit Brussel
WÁT EEN STEM en ook voor de accordeonist … amai… en de 3 muzikanten… Met weinig materiaal een klasse opvoering die raakte tot in het diepste binnenste! Geweldige regisseur … mag gezegd worden. Ja, wij zullen nog lang van deze opvoering genieten en ‘napraten’. – LV uit Lommel
Ik vond het “geweldig”, “verbluffend”. (..) totaal kunst – muziek, voordracht, actie, inhoudelijke reflectie, emoties…. het zat er allemaal in. (…) de fenomenale accordeonist…..de prachtige bewerkingen van het strijkensemble …en last but not least…de stem, de “oer”stem… sterk, ontroerend…. – WG uit Hasselt
Mis dit uniek gebeuren niet! Iedereen beklijfd! Geen kuchje, je hoort een speld vallen gans de voorstelling lang! Nadien daverend applaus en staande ovatie! Dit maak je maar heel zelden mee! Iedereen met ingehouden adem… gans de voorstelling lang en zelfs ’s anderendaags nog… – RP uit Diepenbeek
Six days have gone since I attended the solo performance of Ekaterina Levental and I am still impressed by what I experienced that day.
The event turned out to be thought provoking and a philosophical exercise for the mind. Very interesting script, based upon the life story of the actress’ grandmother. But to understand and be able to follow each scene it was necessary to have some knowledge about the characters which were presented in the show.
The acting and singing was outstanding- a titanic performance by a very talented artist. Difficult to imagine how much energy was needed to play two times with an interval of just 30 minutes. Script, musical arrangements, decors…. everything was perfectly thought out. My only critical note: I would have expected some Bertolt Brecht song to accompany the Ulrike Meinhof character. Overall an ( unexpected) enriching experience for both me and my husband. – O.S. uit Brussel
We come alone—–we go alone.. and we are born to find happiness. Few symbolic objects — a pot, a pair of gloves, a ring…and the whole universe of emotions, reflections, insights, contemplations…
Famous 5 women of dramatic XXth century incredibly played,sung and lived through by Ekaterina Levental. – L.D. uit Brussel
Schoppenvrouw is deel van een autobiografische serie: De Weg – De Grens – Schoppenvrouw.
Deze serie documentaire muziektheater voorstellingen behandelt relevante actuele thema’s en wordt gemaakt voor een breed publiek. Iedere voorstelling vertelt een persoonlijk verhaal, in een theatrale bewerking, en wordt geïllustreerd met gevarieerde muziek. De producties zijn flexibel van opzet, en spelen op diverse podia, van theaterzaal of concertpodium tot in huiskamersetting.
In De Weg vertelt Ekaterina over haar jeugd in Tashkent en het oplaaiend antisemitisme na het uiteenvallen van de Sovjet Unie. En hoe ze met haar familie daarna aan een lange weg begon door diverse landen, op zoek naar veiligheid. Een weg die uiteindelijk naar Amsterdam liep. Meer informatie over De Weg hier.
De Grens begint daar waar De Weg eindigt. Ekaterina vertelt in deze one-woman-show over haar verblijf als 16 jarig meisje in verschillende opvangkampen. Meer informatie over De Grens hier.