Indrukwekkend migratieverhaal van gevierde mezzosopraan en harpiste


★★★★

Wat een geweldige theaterpersoonlijkheid … Een heel sterke vrouw, die in staat is te vechten tegen haar lot … Superieur ironisch. – Max Arian, september 2017, Theaterkrant 


Diepgang en humor in een onewomanshow … Ekaterina Leventals aanwezigheid op onze podia dient een wezenlijk Nederlands belang. – François van den Anker, september 2017, Place de L’Opera

Welkom in niemandsland, waar niemand zeker is.

Muziektheatervoorstelling De Grens is gebaseerd op dagboekfragmenten van Ekaterina Levental, uit de periode waarin ze als 16 jarige vluchteling aankwam in Nederland. In een indrukwekkende one-woman show vertelt ze over haar zoektocht naar een nieuwe identiteit in een maatschappij waar ze geen deel van kan zijn. We zien Nederland door de ogen van een buitenstaander, met veel humor en begrip. Ekaterina laat op ontroerende en confronterende wijze zien hoe het leven is in een niemandsland, als enkel de hoop nog rest.

De Grens is het vervolg op de succesvolle voorstelling De Weg. Daarin vertelt zangeres en harpiste Ekaterina Levental over haar vlucht uit de voormalige Sovjet Unie. Een weg die eindigt in een veilig politiebureau op de Wallen in Amsterdam. De Grens begint daar waar De Weg eindigt.

Een jonge vrouw, die vecht voor haar bestaansrecht, dwars door grenzen, voorbij het oordeel. De Grens vertelt je een waargebeurd en hoopvol verhaal, opgetekend aan de rand van Nederland, met humor en prachtige muziek.

‘Ik zal alles doen om iemand te mogen zijn.’

Credits:
De Grens is een LEKS productie.
Spel: Ekaterina Levental
Regie: Chris Koolmees


Première: 22 september 2017
Duur voorstelling: ca 85 minuten

De Grens is deel van een autobiografisch drieluik: De Weg – De Grens – Schoppenvrouw.

Deze serie documentaire muziektheater voorstellingen behandelt relevante actuele thema’s en wordt gemaakt voor een breed publiek. Iedere voorstelling vertelt een persoonlijk verhaal, in een theatrale bewerking, en wordt geïllustreerd met gevarieerde muziek. De producties zijn flexibel van opzet, en spelen op diverse podia, van theaterzaal of concertpodium tot in huiskamersetting.

Meer informatie over De Weg hier.

‘Schoppenvrouw’ is een aangrijpend portret van Ekaterina’s oma, waarin het leven van deze sovjet heldin – en dat van andere iconische vrouwen van haar generatie – wordt gespiegeld aan onze actualiteit.

Meer informatie over Schoppenvrouw hier.


De Grens in de Pers

Limburg 1, live radio-interview 23 maart ’19

Recensie Harpmagazine December 2018

Recensie nav de voorstelling in de Bornse Synagoge, door Annemie Mulders, oktober 2018

Publicatie in Trouw, door Sandra Kooke, mei 2018

Podium Witteman, live interview, februari 2018 

Publicatie in Pasage magazine, 2018

Recensie De Grens in Theaterkrant door Max Arian, september 2017

Recensie Place de l’Opera door François van den Anker, september 2017

Voorbeschouwing over De Grens in Uitpagina kranten Zeeland door Jeanette Vergouwen, september 2017